‌اوج گیری موج هشتم کرونا در بهمن | 12شهر در وضعیت نارنجی
جام‌جم آنلاین از افزایش موارد ابتلا به کرونا گزارش می‌دهد

‌اوج گیری موج هشتم کرونا در بهمن | 12شهر در وضعیت نارنجی

جام جم آنلاین از خطرات موج هشتم کرونا گزارش می‌دهد

ویژگی‌های BQ1 و XBB | هشدار برای وزارت بهداشت

موج هشتم کرونا از همیشه به کشور نزدیک‌تر است، زیرا ابتلای سه نفر به زیرسویه‌های BQ1 و XBB در کشور تایید شده ‌و با توجه به قدرت انتقال بالای این زیرسویه‌ها بعید نیست تا چند روز دیگر شاهد ازدحام بیماران در مراکز درمانی کشور باشیم. این درحالی است که این مراکز‌  با کمبود نیرو، تجهیزات و اقلام دارویی رو به رو هستند.
موج هشتم کرونا از همیشه به کشور نزدیک‌تر است، زیرا ابتلای سه نفر به زیرسویه‌های BQ1 و XBB در کشور تایید شده ‌و با توجه به قدرت انتقال بالای این زیرسویه‌ها بعید نیست تا چند روز دیگر شاهد ازدحام بیماران در مراکز درمانی کشور باشیم. این درحالی است که این مراکز‌  با کمبود نیرو، تجهیزات و اقلام دارویی رو به رو هستند.
کد خبر: ۱۳۹۲۶۱۶

‌به گزارش جام جم آنلاین، مسئولان وزارت بهداشت و درمان ورود زیرسویه‌های جدید امیکرون به کشور را تایید کردند.

آن طور که از وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده است؛ تاکنون ابتلای سه نفر به زیرسویه‌های جدید امیکرون در کشور تایید شده است. زیرسویه‌هایی که بتازگی در کشور شناسایی شده‌اند BQ1 و XBB نام دارند.

پدرام پاک آیین، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان نیز‌ درباره ابتلا به زیرسویه‌های جدید می‌گوید: براساس نتایج بررسی‌های انجام شده در آزمایشگاه مرجع دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تاکنون دو نفر در کشور به زیر‌سویه BQ1 و یک  نفر نیز‌ به ‌ XBB  مبتلا شده‌است‌.

به این ترتیب می‌توان گفت با توجه به سرعت انتقال این زیر سویه‌ها در روزهای آینده تعداد مبتلایان افزایش خواهد یافت و به این شکل موج هشتم کرونا در کشور شکل خواهد گرفت.

برای مبارزه با این موج نیاز است که تصمیم‌های مناسبی گرفته شود، زیرا مراکز درمانی کشور از کمبود نیرو و تجهیزات رنج می‌برند و بازار دارویی کشور نیز همچنان درگیر کمبود است.

به نظر می‌رسد این مسائل سبب شده که امروز جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا ‌با حضور رئیس جمهور ‌ برگزار شود.

 قرار است در این  جلسه مسئولان وزارت‌بهداشت، ‌وزارت‌کشور و قرارگاه‌ عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا گزارش‌هایی درباره شرایط کرونا ارائه کنند.

آن طور که رئیس شورای اطلاع رسانی دولت  گفته  بخشی از دستور جلسه  امروز به تدابیر مرتبط با واکسیناسیون کرونا اختصاص خواهد یافت و ستاد ملی مبارزه با کرونا با توجه به رصد زیر سویه‌های جدید امیکرون‌ در کشور تدابیری نیز در این زمینه خواهد داشت.

آخرین اطلاعات از زیر سویه‌های جدید امیکرون

3 هشدار برای وزارت بهداشت | ویژگی‌های BQ1 و XBB

این روزها کشورهای زیادی دوباره گرفتار طغیان کرونا شده‌اند و بررسی‌های کارشناسان نیز نشان می‌دهد که زیر سویه‌های جدید امیکرون زمینه را برای طغیان دوباره کرونا فراهم کرده است. برای نمونه تخمین زده می‌شود که حدود60 درصد مبتلایان جدید در فرانسه و حدود 35 درصد از مبتلایان در امریکا دچار سویه‌های BQ1 و XBB می‌شوند‌.

هرچند کارشناسان بر سرعت بالای انتشار زیرسویه‌های جدید تاکید می‌کنند. اما برخی نیز معتقدند قدرت بیماری‌زایی زیرسویه‌های جدید بالا نیست.

برای نمونه محمد وجگانی، عضو کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا  چنین نظری دارد. او دراین باره توضیح می‌دهد: میزان بیماری‌‌زایی BQ1 مانند زیر سویه قبلی امیکرون یعنی BA5  ‌ است.

آن طور که او می‌گوید به این شکل می‌توان گفت قدرت بیماری‌زایی زیرسویه‌های جدید در حد امیکرون است. اما نباید فراموش کرد که قدرت فراگیری آن قابل توجه است و این ویژگی سبب می‌شود در روزهای پیش رو با افزایش تعداد مبتلایان رو به رو شویم.‌

البته در این بین  نگرانی‌های دیگری نیز وجود دارد، چراکه ممکن است با افزایش ابتلا به زیرسویه‌های جدید امیکرون شاهد جهش‌های خطرناک ویروس نیز باشیم.

عضو کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا دراین باره عنوان می‌کند: با افزایش تعداد مبتلایان به زیرسویه‌های جدید این احتمال نیز وجود دارد که ویروس جهش پیدا کند.

‌درباره نشانه‌های ابتلا به زیر سویه‌های BQ1 و XBB نیز برخی کارشناسان معتقدند علائمی مانند سرماخوردگی در بیماران مشاهده می‌شود. به همین دلیل افرادی که دچار این نشانه‌ها می‌شوند باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و از حضور در جمع خودداری کنند.‌

وجگانی درباره نشانه‌های ابتلا به زیرسویه‌های جدید می‌افزاید: به طور کلی می‌توان گفت شخصی که به زیرسویه‌های جدید امیکرون مبتلا می‌شود، نشانه‌های خفیفی خواهد داشت. البته اگر شخص قبلا به امیکرون مبتلا شده باشد علائم بیماری خفیف‌تری را تجربه خواهد کرد.

در این بین اما کارشناسان آژانس دارویی اتحادیه اروپا (EMA)  نسبت به از دست رفتن کارایی داروها دربرابر سویه‌های جدید ابراز نگرانی کرده‌اند.

 ‌آنها در گزارشی که چند روز پیش منتشر شد نسبت به کاهش تاثیر بسیاری از داروها که براساس آنتی بادی‌ها برای مبارزه با کووید-19 تولید شده‌ است، هشدار داده‌اند.‌‌

به عبارت دیگر ‌نتایج بررسی‌های آزمایشگاهی ‌انجام شده از این حکایت دارد که اثربخشی داروهایی که برای مبارزه با کرونا تولید شده است دربرابر زیرسویه‌های BQ.1 و BQ.1.1 کاهش قابل توجهی پیدا کرده است‌‌.

مبارزه با زیرسویه‌های‌ جدید

3 هشدار برای وزارت بهداشت | ویژگی‌های BQ1 و XBB

افزایش ابتلا با زیرسویه‌های جدید امیکرون پیک هشتم کرونا را  در کشور شکل خواهد داد. به همین دلیل کارشناسان تاکید می‌کنند که بهتر است شهروندان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی‌ بگیرند تا احتمال ابتلا به این بیماری به حداقل برسد.

تجربه هفت پیک گذشته ‌ کرونا نشان می‌دهد که استفاده از ماسک و واکسن مناسب می‌تواند پیامد‌های طغیان کرونا را کاهش دهد.

برخی کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه این روزها بسیاری از شهروندان دیگر از ماسک استفاده نمی‌کنند و میزان آنتی بادی نیز در بدن افراد کاهش پیدا کرده است، شرایط برای شکل گیری موج جدید کرونا فراهم است. چنین وضعیتی سبب شد چند روز پیش کمیته ملی واکسن مصوبه جدیدی در نظر بگیرد.

براساس مصوبه اخیر کمیته ملی واکسن افراد بالای 18 سالی که دچار‌ بیماری زمینه‌ای هستند و دست‌کم‌ شش ماه از تاریخ آخرین نوبت واکسن آنها می‌گذرد باید برای تزریق ‌دوز یادآور واکسن کووید-19 اقدام کنند.

این درحالی است که به نظر می‌رسد بسیاری از شهروندان تمایلی به تزریق واکسن ندارند، زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد که مراجعه ‌به مراکز واکسیناسیون کاهش چشمگیری پیدا کرده است و روزانه کمتر از 5000 نفر به این مراکز مراجعه می‌کنند.

عضو کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا درباره اهمیت تزریق واکسن می‌گوید:  تزریق واکسن سبب افزایش سطح ایمنی بدن افراد می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود شهروندان برای تزریق واکسن‌هایی که در دسترس است اقدام کنند‌.

خطر موج هشتم و چند هشدار

3 هشدار برای وزارت بهداشت | ویژگی‌های BQ1 و XBB

با ورود زیرسویه‌های جدید امیکرون به کشور دیگر نمی‌توان خطر شکل گیری موج هشتم کرونا را نادیده گرفت. به همین دلیل نیاز است که مسئولان تدابیر لازم را برای کنترل موج هشتم کرونا در نظر بگیرند.

با توجه به تجربه نایاب شدن اقلام دارویی مانند سرم در پیک‌های گذشته کرونا و این واقعیت تلخ که این روزها نیز سرم به شکل سهمیه‌ای در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد، لازم است که مسئولان از هم اکنون به فکر واردات سرم به کشور باشند، زیرا تولید داخل پاسخگوی نیاز مراکز درمانی نیست.

افزون بر این برای واردات داروهایی که در درمان ابتلا به کووید-19 موثر هستند نیز باید بموقع تصمیم گرفت.

مساله دیگری که کارشناسان نسبت به آن هشدار می‌دهند کمبود نیرو و فرسودگی تجهیزات در مراکز درمانی است. به همین دلیل مسئولان وزارت بهداشت و درمان از هم اکنون باید به فکر جذب نیرو باشند و تجربه تلخ گذشته را در خصوص پرستاران تکرار نکنند، زیرا در پیک‌های گذشته تعداد زیادی پرستار به شکل تمدید طرح و قراردادهای 89 روزه به کار گرفته شدند. اما پس از فروکش کردن کرونا قرار داد حدود 25هزار نفر از آنها دیگر تمدید نشد.‌

علاوه بر این استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز این روزها برای بسیاری از افراد جامعه به فراموشی سپرده شده و نیاز است که مسئولان برای این مهم نیز راهکاری در نظر بگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها